poniedziałek, 12 września 2011

Sernik czarno-biały

Sernik czarno - biały z nutką pomarańczy, lekki i puszysty. Kruche, kakaowe ciasto wspaniale komponuje się z masą serową. Ciasto jest delikatne, nie za słodkie. Polecam!


Sernik czarno-biały

Składniki na blaszkę 25x35cm:

Na ciasto:
40 dkg mąki pszennej
6 łyżek cukru
2 łyżeczki proszku do pieczenia
200g masła lub margaryny
opakowanie cukru waniliowego
2 łyżki kakao
3 łyżki śmietany

Na masę serową:
1 kg zmielonego sera białego
5 jajek
1,5 szklanki cukru
4 łyżki masła roztopionego
1 opakowanie budyniu waniliowego (proszku)
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
skórka otarta z 1 pomarańczy
szczypta soli

Wykonanie:
Ciasto: mąkę mieszamy z cukrem, cukrem waniliowym, proszkiem do pieczenia i kakao. Dodajemy masło i śmietanę i zagniatamy ciasto. Ciasto owijamy folią spożywczą i wstawiamy na godzinę do lodówki.
Masa serowa: żółtka oddzielamy od białek. Ser miksujemy z cukrem, żółtkami, ekstraktem z wanilii, roztopionym i przestudzanym masłem oraz budyniem i skórką z omarańczy. Białka ubijamy ze szczyptą soli na sztywną pianę, lekko mieszamy z masą serową.
Schłodzone ciasto dzielimy na 2 części. Blaszkę do pieczenia smarujemy tłuszczem obsypujemy bułką tartą. Połowę ciasta ścieramy na tarce o grubych oczkach na spód blaszki. Wylewamy masę serową i na wierzch masy ścieramy drugą połowę ciasta. Sernik pieczemy w 180 stopniach około godziny.

46 komentarzy:

  1. Upiekłam :) Na dzień przed Wigilią. I mi go domownicy zżarli :( Jeszcze tego samego dnia. Obroniłam na jutrzejszy wieczór jakieś smętne resztki.
    Myślę, że przepisu komentować nie trzeba - fakty mówią same za siebie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Super przepis. Bardzo maczny sernik.:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie serniczek wylądował w piecu... Jestem już bardzo ciekawa rezultatu :-)
    .. oczywiście dam znać!

    OdpowiedzUsuń
  4. Czekam na opinię :) Chętnie bym zjadła, ale póki co dieta zabrania :( Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. PYCHA! WYŚMIENITY! PUSZYSTY! LEKKI!
    Dziękuję i gorąco polecam!!! :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezmiernie się cieszę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam! W ciescie nie ma jajek"?Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, jeżeli sernik piekę w mniejszej blaszce 25x25 to o ile powinnam zmniejszyć długość pieczenia? jak wysoki jest ten sernik? Pozdrawia

    OdpowiedzUsuń
  9. Przy mniejszej blaszce trzeba zwiększyć długość pieczenia, bo sernik będzie wyższy. Z dużej blaszki nie wychodzi bardzo wysoki, z mniejszej będzie wyższy. Proporcje masy serowej można zmniejszyć o 1/3 i wtedy pieczemy normalnie godzinę. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. POLECAM :) Sernik bardzo smaczny, piekłam 15 min dłużej bo miałam mniejszą blaszkę, ale za to trochę góra mi się przypaliła. Udało mi się przypieczone części usunąć ;)
    To ciemne ciasto na górze wyszło mi takie trochę twardawe, zamiast takiej miękkawej "ala kruszonki". Zastanawiam się czy to był mój błąd bo ciasto ciemne nie chciało mi się za bardzo połączyć podczas ugniatania, musiałam dość długo je wyrabiać, a potem jak wyjęłam z lodówki to przy ucieraniu trochę kruszyło się nie było takie zbite, no i nie jest tak ciemne jak na zdjęciu, może za miało kakao?
    To był mój pierwszy sernik jaki piekłam i mój mąż, który w ogóle nie przepada za ciastami, bardzo zachwycał się ;) stwierdził, że takie serniki to mogę mu piec ;)
    Dzięki za przepis i pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam,
    w cieście nie ma jajek więc jest bardzo kruche, zwłaszcza po schłodzeniu. Można dodać więcej śmietany. Oczywiście można również dodać więcej kakao. A jeśli w czasie pieczenia ciasto zaczyna się zbyt mocno przypiekać trzeba je przykryć folią aluminiową. Ciasto wyszło twarde bo zbyt mocno się przypiekło. Cieszę się, że smakowało mimo wszystko :) Pozdrawiam i życzę Wesołych i Smacznych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  12. Pyszny,pyszny i jeszcze raz pyszny :) Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajne ciasto z książki kucharskiej ,,,

    OdpowiedzUsuń
  14. Książki kucharskie po to są, by z nich korzystać :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze znajdzie się ktoś uszczypliwy. Olac to �� ciasto wygląda przepysznie, na pewno upiekę. Pozdrawiam ��

      Usuń
  15. A śmietana to jaka?

    OdpowiedzUsuń
  16. Witaj Pati:-) Pomóż mi, proszę.Chcę upiec na święta ten sernik w większej blasze i zwiększyć porcje o jedną trzecią (będzie nas dużo na święta) Moje pytanie: O ile czasu muszę zwiększyć pieczenie? I jeszcze,czy piec w termoobiegu, czy bez? Mam nowy piekarnik,jeszcze go nie wyczułam i trochę się boję, że spalę, albo nie dopiekę.Serniczek na zdjęciu wygląda miodzio i strasznie się na niego napaliłam!!!:-P Pozdrawiam, Terenia.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam Tereniu,
    myślę że czasu wydłużać nie trzeba, ja piekłam na małej blaszce i wyszedł dość wysoki a mimo tego pięknie się upiekł. Dla pewności możesz dołożyć mu 10-15 minut.
    Ja piekłam na termoobiegu bo akurat nie miałam innej funkcji w piekarniku, ale na nowym piekarniki najlepiej piec bez, zwłaszcza ze na dużej blaszce ciasto będzie niższe i przy termoobiegu może się za bardzo wysuszyć. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję bardzo za dobre rady:-) Mam nadzieję,że nic nie zepsuję i serniczek się uda!Na pewno dam znać.Życzę Ci udanych i szczęśliwych Świąt w miłej atmosferze rodzinnej:-) I oczywiście pysznych smakołyków na świątecznym stole!Pozdrawiam,Terenia.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda bardzo apetycznie :). Na pewno wypróbuję ten przepis :).

    OdpowiedzUsuń
  20. Dziękuję za wspaniały przepis! Uwielbiam ten sernik !!! Niestety jestem w stanie sama w ciągu jednego dnia pochłonąć pół blachy- uważam to za wadę której nie zamierzam zmieniać:).Bardzo często gości na moim stole:).Jak zaniosłam blachę sernika do pracy to zniknął przy pierwszej kawie! Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  21. A śmietana 30 może być ?

    OdpowiedzUsuń
  22. Smetana gesta i kwasna, np. 18%.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dziękuję, super serniczek. Piekłam już dwa razy. Za każdym razem udany. Pozdrawiam. Ika :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Serniczek rewelacyjny, zniknął bardzo szybko:)

    OdpowiedzUsuń
  25. no tak po komentarzach myśle że mam dwie lewe ręce....
    sernik upiekłem, może i nie do końca z Twojego przepisu, jednak ja się czepiam szczegółów, użyłem tortownicy 28cm, nie smarowałem jej masłem, nie sypałem bułką tartą, ale nie w tym jest problem, sernik ledwo się zmieścił, troszkę miałem problem posybać ciemną masą brzegi , niestety nie docierają do mnie pojęcia jak łyżka szklanka, w jednej ksiażce doczytałem że autorka używając pojęcia łyżka cukru daje go 15g... to dużo.. i może dzięki temu sernik jakoś smakował, ale już określenie łyżeczki proszku do pieczenia, w Twoim przepisie dwie... jak dla mnie to mało na 400g mąki... a jakiego sera używasz? bo ja użyłem serka rodzinnego z netto.. dobrze się sprawdza w innym przepisie ale tu moim zdaniem okazał się zbyt delikatny, do kruszonki użyłem kaka wedla, to też troszkę zmieniło strukturę kruszonki a i mąkę wziąłem królewską- która moim zdaniem jest specyficzna, mogę się pochwalić fotkami, chociaż bardziej interesuje mnie by upiec ten sernik bosko smaczny, czy są jakieś pomysły?

    OdpowiedzUsuń
  26. Chcąc piec sernik w tortownicy trzeba zmniejszyć proporcje. U mnie blaszka była duża prostokątna a sernik i tak wyszedł wysoki. Serów z wiaderek sama nie używam, wolę prawdziwy ser (albo kupuję Piątnicy albo mam prawdziwy twaróg z gospodarstwa), dwukrotnie zmielony. Nie wiem czy przepis na kruche ciasto był z mojego przepisu czy nie, ale ja zawsze jako miarę stosuję łyżkę/ łyżeczkę/ szklankę i nigdy nie zdarzyło się, że się nie udało (oczywiście jeśli ciasto jest lepiące, trzeba dodać więcej mąki itp.). Ja stosuję mąkę tortową PZZ Kraków, kakao DecoMorreno. Grubsze ciasto wymaga też dłuższego pieczenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moja kruszonka nie jest ciekawa kiedy wymieszała się z serem - to jest moje zdanie, bo byli i amatorzy właśnie tego smaku, ale mam świadomość, że kiedyś jadłem sernik w tym stylu, który był przepyszny. Moja kruszonka prezentowała się ciekawie, ale mialem wrażenie, że smakowo czuję po prostu mąkę, ja użyłem margaryny i teraz pytanie na ile ktoś używając w przepisie: "masła lub margaryny" używał obu tych składników by przekonać się jaki to ma wpływ na ciasto... a zapewne ma, równie dobrze można by było spróbować z olejem :) . reasumując, gdybym upiekł sam sernik i osobno ciasto z kakaowej kruszonki, pewnie były by to cuda smakowe, ale jako jedna całość... to coś nie tak. I zapomniałem zapytać : ile to jest łyżeczka proszku do pieczenia?, bo u mnie 16g opakowanie proszku jest na 500g mąki.... moja kopiasta łyżeczka miała 8 g, a sam w innych przepisach stosowałem 3 płaskie łyżeczki jako pół opakowania proszku :)

      Usuń
  27. Ciasto na maśle będzie miało maślany smak, natomiast konsystencja ciasta czy na maśle czy na margarynie nie powinna się zmienić. Ja stosując pojęcie "1 łyżeczka proszku do pieczenia" mam na myśli płaską łyżeczkę od herbaty. Być może ciasto pod dużym obciążeniem masy po prostu nie wyrosło.

    OdpowiedzUsuń
  28. Serniczek pierwsza klasa. Jest bardzo pyszny i wilgotny. Tylko w moim piekarniku muszę go piec troszkę dłużej. Znika w mig!!

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja piekę zawsze góra - dół lub na termoobiegu.

    OdpowiedzUsuń
  30. Proszę o przepis na ambasadora

    OdpowiedzUsuń
  31. Co to jest ekstrat z wanili? Zwykły olejek waniliowy?

    OdpowiedzUsuń
  32. Olejek to sztuczny produkt, natomiast ekstrakt przygotowuje się z prawdziwych lasek wanilii i alkoholu. Dokładne wykonanie można znaleźć w linku poniżej:
    http://kuchnialidla.pl/product/aromatyczny-ekstrakt-waniliowy?gclid=CjwKEAiAp_WyBRD37bGB_ZO9qAYSJAA72IkgPi6sKY_Csweke5-PYJ1XZYxqJshMLISuylV7TaT6yBoCVCXw_wcB

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam czy ciasto można przygotować dzień wcześniej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ciasto kruche można przygotować dzień wcześniej. Moje już się schładza na jutro :) Pozdrawiam

      Usuń
  34. Dziękuję ślicznie i życzę zdrowych, radosnych Świąt:)

    OdpowiedzUsuń
  35. Z przepisu korzystam od 4 lat. Sernik jest rewelacyjny! Syn twierdzi, że piekę najlepszy na świecie sernik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opinia dziecka jest najcenniejsza :) Moje dzieci uwielbiają serniki. Cieszę się, że już tak długo korzystacie z moich przepisów. Pozdrawiam i Wesołych Świąt!

      Usuń
  36. Ciasto wyszło wspaniałe,na wierzch dałam polewe czekoladową a cześć mąki białej zastapiłam z pełnego przemiału,wychodzi tego bardzo dużo ciasta wiec mozna zmniejszyc ilosc mąki a zwiekszyc ilośc białego sera..polecam!! aha zeby ciasto wyszło ciemne trzeba dodac wiecej kakao niz w przepisie,dałam ok 4łyzki stołowe.Klara.

    OdpowiedzUsuń
  37. Ten przepis jest rewelacyjny! Ciasto fantastyczne! Cała rodzina oszalała na jego punkcie! Serdecznie dziękuję i polecam! Basia

    OdpowiedzUsuń
  38. Potwierdzam. Sernik jest pyszny. Najlepszy na drugi dzień. Teraz piekę wieczorem, jak juz wszyscy śpią, bo pol blaszki znika jednorazowo i praktycznie nic nie zostaje;).

    OdpowiedzUsuń

Aby dodać komentarz nie trzeba posiadać żadnego konta, najprościej wybrać opcję Anonimowy i podpisać się pod komentarzem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...