sobota, 5 stycznia 2013

Tort stracciatella

Niejednokrotnie słyszałam i czytałam o nieopadającym biszkopcie rzucanym. Do tej pory moje biszkopty wychodziły raczej marne więc postanowiłam wypróbować ten zachwalany przez wszystkich biszkopt. Okazja akurat była idealna: 30-te urodziny Męża. Przepis od Dorotus, jak zawsze niezawodny. Polecam, biszkopt nie opada, jest puszysty i lekki, nie kruszy się. A do biszkoptu dodałam masę stracciatella i wyszedł  przepyszny tort :)



Tort stracciatella

Składniki na tortownicę 24cm:

Na biszkopt:
5 jajek
3/4 szklanki cukru
2/3 szklanki mąki pszennej
1/3 szklanki kakao

Na masę:
500ml śmietanki kremówki 36%
150g jogurtu greckiego
3 łyżki cukru pudru
łyżeczka ekstraktu z wanilii
3 łyżeczki żelatyny
2 łyżki soku z cytryny
70g startej gorzkiej czekolady

Do nasączenia blatów:
szklanka mocnej herbaty (można również nasączyć kawą) posłodzona łyżą cukru

Dodatkowo:
bita śmietana do wykończenia wierzchu i boków
wiórki czekolady do dekoracji 
truskawki lub inne owoce do dekoracji

Wykonanie:

Biszkopt: mąkę mieszamy z kakao i przesiewamy. Białka ubijamy na sztywną pianę, pod koniec ubijania zaczynamy dodawać po łyżce cukru. Następnie dodajemy po 1 żółtku. Do ubitej masy dodajemy suche składniki i lekko mieszamy łyżką lub szpatułką. Spód tortownicy wykładamy papierem do pieczenia, boków nie natłuszczamy! Ciasto przekładamy do formy, pieczemy w 160-170 stopniach około 34-40 minut (do suchego patyczka). Gorące ciasto wyjmujemy z piekarnika i upuszczamy z formą na podłogę z wysokości 60cm. Następnie wkładamy do piekarnika i studzimy przy uchylonych drzwiczkach. Boki biszkoptu oddzielamy nożem dopiero po wystudzeniu. Biszkopt kroimy na 3 blaty.

Masa: żelatynę zalewamy 1/4 szklanki zimnej wody, odstawiamy do napęcznienia. Kremówkę ubijamy na sztywno, pod koniec dodajemy cukier puder i ubijamy do połączenia składników. Dodajemy jogurt, sok z cytryny oraz ekstrakt i miksujemy razem. Żelatynę podgrzewamy, aż się rozpuści. Do masy dodajemy wiórki i lekko ciepłą żelatynę i mieszamy.

W tortownicy z obręczą układamy jeden blat biszkoptu, nasączamy go herbatą. Wykładamy 1/3 część masy, przykrywamy drugim blatem, który również nasączamy. Następnie kolejna część masy - trzeci blat - nasączenie - masa. Masę wyrównujemy i tort wkładamy do lodówki do stężenia. Przed podaniem wierzch i boki tortu smarujmy bitą śmietaną, dekorujemy startą czekoladą i owocami.



Źródło: Tort straciatella.

34 komentarze:

  1. Jest piękny. Też wiele razy czytałam o tym rzucanym biszkopcie, ale jeszcze nie odważyłam się go zrobić. Muszę go kiedyś upiec.

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda naprawdę pięknie! mnie także niedługo czeka pierwsze spotkanie z rzucanym biszkoptem - urodziny chłopaka, zobaczymy jak wyjdzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam, wczoraj piekłam jasny biszkopt rzucany i również wyszedł idealny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja zawsze rzucam i zawsze wychodzi. Biszkopt właśnie w piekarniku, a przepis ten sam znaleziony w necie. Robię torta straciatella na urodziny synka.

    OdpowiedzUsuń
  5. masy wystarczy na posmarowanie bokow i zwierzchu?tortu

    OdpowiedzUsuń
  6. Wystarczy. Jeśli jednak blaty chcemy przełożyć większą ilością masy, boki można wykończyć bitą śmietaną.

    OdpowiedzUsuń
  7. Z góry bardzo dziekuje za odpowiedz:),masa nie jest słodka?moge użyć smietanki 30%?i moge zamiast ekstraktu z wanilii dac aromat?nie wiem gdzie kupic ekstrakt,nie moge go znaleść

    OdpowiedzUsuń
  8. Masa nie jest słodka, śmietanka 30% jak najbardziej. Zamiast ekstraktu można dodać cukier z prawdziwa wanilia, wanilinowy lub kilka kropel aromatu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuje bardzo, będę piekła w sobotę , pierwszy raz robie torta, mam nadzieję ze wyjdzie :), twój wyglada świetnie :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie uzywasz proszku do pieczenia do biszkoptu??

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie przy biszkopcie rzucanym proszku sie nie uzywa :) Biszkopt wychodzi wysoki, puszysty i nie opada. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Czesc, bez proszku do pieczenia ciasto ile urosnie??jak trzeba jeszcze je pokroic na 3 blatyi.pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Podane proporcje są wystarczające na 3 blaty (tortownica 24cm). Blaty takiej grubości jak na zdjęciach. Można upiec w mniejszej tortownicy, będą jeszcze grubsze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzieki , ten przepis biszkopta wyszedl super i nie upadl;):)naprawde polecam, super przepis, masa jak miała wyjsc??mi jakos opadła,na poczatku byla puszyta a jak dodalam reszte produktow to juz taka masa troche rzadka:/ sie zrobila dalam zelatyne, mysle ze stezeje, moze zrobilam cos nie tak...Jaka miała miec konsystencje masa?

    OdpowiedzUsuń
  15. Można było schłodzić przez chwile masę, żeby lekko stężała przed rozsmarowaniem, ale myślę że stężeje. Po dodaniu jogurtu i reszty składników należy miksować na niskich obrotach, żeby nie opadła.

    OdpowiedzUsuń
  16. ja zapomnialam zmniejszyc obroty i mi opadła:(

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdarza się :) Na pewno nie będzie to miało wpływu na smak.

    OdpowiedzUsuń
  18. rzucanego biszkoptu nauczyla mnie moja jeszcze wtedy nie tesciowa:)tak wiec od 12 lat rzucam kazdym i zawsze jest idealny:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Widzisz, a ja się jakoś przekonać nie mogłam i owszem rzucałam biszkoptem, ale jak się nie udał :)

    OdpowiedzUsuń
  20. To byl moj pierwszy tort w zyciu:) pierwszy biszkopt w ogole. Rwelacyjny przepis. Wszystko wyszlo doskonale. Goscie zachwyceni. Dziekuje:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Tort pyszny wszystkim smakował a zwłaszcza córce .Przepis na biszkopt znakomity już zawsze będę taki piekła;-)

    OdpowiedzUsuń
  22. bardzo chciałabym prosic o pomoc w kwesti takie : ja robie ten krem ale tort chhe obłozyc lukrem plastycznym ? Czy to mi sie nie rozpadnie ?poniewaz tort bede robic dzien wczesniej bo za duzo tego do roboty by bylo naraz i martwie sie ze tort nie wytrzyma o n astepnego dnia z lukrem plastycznym na wierzchu ???

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam, lukier plastyczny kładzie się na kremie maślanym, dlatego wierzch i boki tortu trzeba takim kremem posmarować. Można przygotować sam tort dzień wcześniej, schłodzić w lodowce żeby dobrze zastygł, a obłożyć lukrem plastycznym w dniu podania. Masa lukrowa bez problemów wytrzyma na torcie nawet kilka dni. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  24. a jak zrobic taki rem maslany ?? BO ja nawet chciałam boki oblozyc kreme w delecty ekler.. bo nie umiem robic kremów i zalezy mi na tym,aby tez tych kremow tyle nie robic heheeh

    OdpowiedzUsuń
  25. Krem maślany: 125g masła, 400g cukru pudru, łyżka gorącej wody. Masło ubijajmy na puch, stopniowo dodajemy cukier a na końcu gorącą wodę. Tylko krem maślany utrzymuje masę w lukrową bez marszczenia się i rozpuszczania. Inne masy są za bardzo wilgotne.

    OdpowiedzUsuń
  26. a zamiast masła moze byc np.Kasia albo cos podobnego ??

    OdpowiedzUsuń
  27. Owszem, można użyć margaryny zamiast masła.

    OdpowiedzUsuń
  28. Nie robiłam nigdy rzucanego ciasta i zastanawiam się czy temu ciastu nic sie nie stanie jak je tak rzuce z cala forma? to cos pomaga?
    w srodku mogę pouklacdac truskawki?
    chciałabym nawirzch zrobic polewe czekoladowa tylko żeby wyszła jak najlepsza prosze ciebie o najsmaczniejszy przepis :) zeby potem ta polewa fajnie siadła

    OdpowiedzUsuń
  29. czy może byc taki przpis?
    Czekoladowe ganache:

    150 ml śmietany kremówki 36%
    150 g gorzkiej czekolady (70% kakao), połamanej na drobne kawałki
    1 łyżka golden syrupu (lub płynnego miodu)

    W małym garnuszku umieścić wszystkie składniki i podgrzewać, mieszając, na niedużej mocy palnika, aż poszczególne składniki się połączą i powstanie gładki sos czekoladowy. Lekko przestudzić.

    bo chciałabym ten torcik zrobic na imieniny.. taki prezencik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepisy z Moich Wypieków jak najbardziej polecam, również na taką polewę. Biszkopt rzucany zawsze się udaje, wcześniej biszkopty na proszku do pieczenia zawsze mi opadały i nie były rewelacyjne, ale odkąd spróbowałam rzucanego innego nie piekę :) Tort jak najbardziej można przełożyć truskawkami. Pozdrawiam!

      Usuń
  30. też rzucam biszkoptami i o dziwo są puszyste, nie opadają i w ogóle super - pomimo, że na początku się bałam i nie wierzyłam - pozdrawiam :)))

    OdpowiedzUsuń
  31. czy biszkopt wyrośnie bez proszku do pieczenia ??

    OdpowiedzUsuń
  32. Bez obaw, na pewno wyrosnie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Zamierzam zrobić podobny na drugą rocznicę ślubu :)

    OdpowiedzUsuń

Aby dodać komentarz nie trzeba posiadać żadnego konta, najprościej wybrać opcję Anonimowy i podpisać się pod komentarzem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...